Tuesday, April 10, 2007

Dimanakah HMI...?

HMI UIN SGD Bandung Jangan Pakai Kaca Spion Terus
A Sultonie

Kalau bicara HMI, terutama HMI UIN SGD Bandung selalu menarik untuk dicermati. Betapa tidak? wacana pengembangan intelektual mestinya dijadikan soko guru bagi program besar HMI Cab. Kabupaten Bandung ini. Tapi rupanya tradisi lama masih kuat. Tradisi yang menurut saya sudah tidak relevan untuk dijadikan peningkatan kualitas institusi Besar ini.

Penguatan intelektual selalu berjalan seiring dengan penguatan independensi. Jika faktor independen ini tidak dijadikan tolok ukur. Maka tidak ada lagi pilar yang kuat untuk mempertahankan HMI menjadi dapur penggodogan calon-calon cendekiawan muslim.

Jelas sekali logikanya. Independen dapat menciptakan para anggota HMI menjadi kader yang mandiri. Dengan kata lain, mandiri dalam bersikap, berpikir dan berkarya. Sikap anggota selama ini masih tergantung bagaimana sikap para alumninya. Sehingga apapun yang dilakukan oleh alumni, sepertinya anggota HMI tidak mau tidak selalu mengikuti kemana para alumni ini bertindak.

Memang, harus diakui selama ini HMI banyak dibantu oleh para alumni. Terutama masalah fasilitas dan financial. Apalagi kemudian ada janji-janji bahwa kelak para anggota HMI ini akan dipermudah untuk melanjutkan karirnya, kalau mereka telah menjadi alumni juga. Ini yang sebenarnya dapat meracuni pikiran mandiri para anggota HMI.

Tidak bisa dipungkiri memang, banyak jaringan kuat para alumni HMI untuk membantu mengembangkan karir bagi para anggotanya kelak. Tapi ini bukan jaminan 100 % bahwa itu akan terbukti. Harus dipahami bahwa masa depan bukan milik alumni. Tapi jelas-jelas milik para anggota HMI yang kelak menjadi alumni. Dan yang paling penting, masa depan hanya bisa diciptakan bagi para kader HMI yang berkualitas. Kualitas Akademik, Kualitas Berkarya dan Kualitas Pengabdian. Pertanyaannya? kira-kira HMI saat ini masih mampu mencipatakan kader-kader berkualitas, yang benar-benar berkualitas tanpa tanda kutip. Jawabannya bukan siap atau tidak siap. Tapi harus dibuktikan dengan program-program ril, bahwa itu akan mengarah pada penguatan intelektual, karya dan pengabdian.

Rada-rada repot memang. Sebab saat ini secara ril anggota HMI masih kuat menggantung pada alumni. Justru yang saya sesalkan, sikap kebergantungan ini mestinya dalam bentuk kemunikasi aktif dan paritisipasi alumni. Tapi yang terjadi bukan demikian. Apa yang menjadi keinginan dan "hawa nafsu" para alumni, mereka selalu memanfaatkan adik-adik mereka di HMI. Ini yang saya sesalkan.

1 comment:

Syahid said...




Bismillahir Rahmanir Rahim

Salam dan selawat

Kepada:

Mahasiswa
Institut Teknologi Bandung (ITB), Bandung, Indonesia.

Pertanyaan mahasiswa: Adakah kalian bersetuju semua sahabat itu sesat kecuali 3 orang: Miqdad bin Aswad, Abu Dzar dan Salman al-Farisi menurut sumber Syiah?

Jawapan 1.

Al-Qur'an sebagai asas agama Islam

Sesat atau kafirnya seorang muslim termasuk sahabat, adalah terletak kepada sejauh mana mereka percaya dan menghayati ajaran al-Qur'an dalam kehidupan mereka.

Jawapan 2

Sunnah Nabi saw sebagai asas agama Islam selepas al- Qur'an.

2. Sejauh mana mereka percaya dan menghayati Sunnah Nabi saw dalam kehidupan mereka.

Jawapan 3

3.Justeru, ia bukan soal kalian bersetuju atau pun tidak dengan seorang itu sesat atau kafir kerana ia berkait rapat dengan sistem nilai yang diakui oleh Allah dan Rasul-Nya.

Jawapan 4

4. Sumber Sunni tentang kesesatan atau kekafiran majoriti para sahabat Nabi saw selepas kewafatan Nabi saw kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw, boleh didapati dalam Sahih al- Bukhari, Kitab al-Riqaq, bab al- Haudh, hadis no.584, 585,586, dan 587.
Hadis no. 587 menyatakan bahawa mereka (sahabat) telah murtad ke belakang. Justeru, aku tidak melihat mereka (sahabat) terselamat melainkan segelintir daripada mereka (bilangan yang sedikit) seperti unta yang tersesat atau terbiar daripada pengembalanya (mithlu humali nna'am).

Jawapan 5

5. Sahih Muslim, bab Ithbat Haudhi Nabiyyi-na menyatakan bahawa hanya sedikit sahaja sahabat yang selamat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Lihat, hadis no. 26, (2290), (2291), no. 27 (2293), 28, (2294), 32 (2297), 40 (2304).

Hadis no. 29 (2295) " Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh. Tidak ada seorang pun daripada kamu (para sahabatku) akan mendatangiku sehingga dia akan dihalau atau diusir daripadaku sebagaimana dihalau atau diusir unta yang sesat (bilangan yang sedikit).
Aku bersabda: Apa salahnya? Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Jauh! Dari rahamat Tuhan (suhqan).

Jawapan 6

Al-Qur'an

6. Hanya sedikit sahaja di kalangan orang Islam yang mengikut al-Qur'an 100% sebagaimana Firman-Nya Surah al-Saba' (34): 13 " dan sedikit sahaja di kalangan hamba-hamba-Ku yang berterima kasih". Ini bererti kebanyakan orang-orang Islam sama ada sahabat atau bukan sahabat sedikit sahaja yang berterima kasih. Justeru, mereka disiksa oleh Allah swt kerana tidak berterima kasih.

Jawapan 7

7. Sila baca teks Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim tentang kekafiran majoriti para sahabat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Justeru, ia menyalahi akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang percaya semua sahabat adalah adil.

Jawapan 8

8. Kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi saw sengaja disembunyikan oleh para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan Wahabi di Nusantara. Mereka meninggalkan penerjemahan bab al- Haudh dari Sahih Bukhari dan Sahih Muslim ke dalam bahasa ibunda. Justeru, umat Islam di Nusantara tidak mengetahuinya, lalu mereka menuduh Syiah mengkafirkan para sahabat Nabi saw pula. Pada hakikatnya, Nabi saw sendiri yang telah mengkafirkan majoriti para sahabatnya kerana mereka telah menguban Sunnahnya menurut Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

Jawapan 9

9. Sila lihat, renungan 92. "Pengubahan al-Qur'an (Tahrif al-Qur'an) dalam buku-buku Sunni, Pengubahan Sunnah Rasulullah saw, penghinaan terhadap Rasulullah saw oleh para sahabat dan kekafiran majoriti para sahabat oleh Rasulullah saw sendiri" sila layari: al-mawaddah. info

Oleh: Pencinta al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW.

sila rujuk:

https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWQXF6VWJRNkdZYmdMS25Da2NkRkU1YjVaLWRz/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWY0dEVk9UekR1c0E/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWdXZubUJzRHllXzQ/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/12aImJbBv1e0cSE6vBNmVsjG7Wk8fmvKr/view?usp=drivesdk

Web: almawaddah.info

 
@Copyright © 2007 Depkoinfokom HMI Design by Boelldzh
sported by HMI (Himpunan Mahasiswa Islam) Cabang Kabupaten Bandung
Pusgit (Pusat Kegiatan) HMI Jl.Permai V Cibiru Bandung 40614
email;hmi[DOT]kab[DOT]bdg[ET]gmail[DOT]com